tirsdag 18. september 2012

Det store inntoget

Av Morten Solheim

Rullende, krabbende, krypende. Hoppende, løpende, hylende. Nå kommer de! I bøtter og spann. Som sild i tønne. ”Men har vi kunnskap til å ta imot disse?”, spør vi. ”Fiks det”, svarer samfunnet. Så står vi der, med ettåringer opp til øra, to ped. ledere på disp, tre nye vikarer, fire ferske sykemeldinger og fem usle studiepoeng i småbarnspedagogikk. Og vi fikser det. Det ligger til yrkesstoltheten vår. Vårt grunnsyn forteller oss at nå må vi sette egne behov til side, brette opp ermene og ta i et tak til.

Så begynner spaltemillimeterne å løpe: ”Sosialt eksperiment”. ”Institusjonelt vanvidd”. ”Frarøvet barndom”. ”Angst i barnehagen”. Dagbladet ringer ekspertene. NRK ringer ministeren. VG ringer foreldrene: ”Får dere virkelig ikke dårlig samvittighet når dere leverer poden til fabrikken?”, spør de. ”Kom igjen a’. Bare litt dårlig samvittighet. Pittelitt sa du? Det trykker vi!” 

Dagspressa suser, ekspertene krangler, foreldrene fortviler og barna fortsetter sin vandring. Og vi: Vi sier ingenting. Vi gjør bare jobben vår, vi. Men hva om vi snudde det på hodet? Hva om vi initerte debatten? Hva om vi skapte overskriftene? Hva skulle vi sagt da? Jeg har et forslag: 

”Kjære foreldre, politikere og journalister. Kjære samfunn. Dere har bedt oss ta imot alle landets ettåringer på en gang. Skal vi være helt ærlige med dere, så vil nok dette medføre noe dårligere kvalitet på barnehagetilbudet for en periode. Den store utbyggingen av barnehager gjør at vi har en enorm mangel på kvalifisert personale. Barnegruppene har også blitt større, og forholdstallet mellom barn og voksne settes til stadighet på prøve. 

Likevel ser vi behovet deres, og vi skal prøve å være med på dugnaden. La oss bare være klinkende klare på at vi står på barnas side. Dette betyr, kjære politikere, at vi ikke vil godta vikarstopp, innsparinger eller letthendige utdelinger av dispensasjoner fra kompetansekravet. Vi vil også ha oss frabedt krav om å gjøre alle barn til ingeniører før skolestart. Vi håper dere forstår at vi vil ha blikket rettet mot det barn synes er viktig: Å ha en venn, å få leke og å ha trygge og kompetente voksne mennesker rundt seg. 

Når det gjelder dere, kjære foresatte og foreldre, så vit at vi er ydmyke og glade over den tilliten dere viser oss ved å overlevere det kjæreste dere har i vår varetekt. Vi skal gjøre vårt ytterste for å skape en god hverdag for barna deres. Om vi får problemer på veien, eller om barnet ditt ikke trives i starten, så holder vi selvsagt en tett dialog underveis. Vi har mye kunnskap om barn, og den skal vi forvalte på en måte som kommer barna til gode. Og når vi trenger mer kunnskap, skal vi selvsagt skaffe oss det. 

Til slutt, kjære presse. Slapp av litt a’! Ja, det er et stort press på oss. Gi oss nå litt arbeidsro. Rett blikket mot de virkelige problemene. I stedet for å spørre foreldrene om de har dårlig samvittighet bør dere spørre politikerne om hva planen er. Spør dem hvorfor alle må kunne skolens grunnleggende ferdigheter før de begynner på skolen. Spør hvorfor de godtar at det mangler 6000 førskolelærere. Og for all del, spør dem hvorfor de ikke setter alle kluter til for å realisere det en bråte med forskere og fagfolk sier er fornuftig: Lovregulere forholdstallet mellom barn og voksne i barnehagen, stramme inn regelverket for dispensasjoner fra kompetansekravet, sette et tak på hvor stor en barnegruppe kan være og jobbe aktivt for å øke pedagogandelen til 50%. 

Hvis alle passer jobben sin, så lover vi å gjøre vår. Og om det står mellom ulike aktørers interesser, ja, da er det barnas side vi stiller oss på. 

Vennlig hilsen førskolelærerne!”

23 kommentarer:

  1. De barnehageansatte gjør en kjempejobb hver dag :) Føler aldri dårlig samvittighet over å levere i barnehagen, jeg vet at han får godt pass :)
    Utfordringene er der, og det merker vi jo som foreldre. Men jeg opplever at mitt barn har det bra, og det syns jeg er utrolig viktig. Jeg får vite hva han har gjort i løpet av dagen, utrolig viktig kommunikasjon for meg :)

    SvarSlett
  2. Takk for flott innlegg! Kjenner meg veldig igjen! Dette skulle Dagbladet ha trykket:-) -Pedagogisk Leder

    SvarSlett
  3. Flott innlegg men må bare si at skal man få inn flere førskolelærere istedenfor assistenter så vil det føre til mindre folk på jobb i løpet av arbeidsdagen. Er vel ikke til å stikke under en stol at et stort problem i barnehagen er den ubunde arbeidstiden. Vi treng voksne i lag med barna hele dagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ord til ettertanke!! Føler noen ganger at man blir litt uglesett fordi man "bare" er assistent. Sitter med mange års erfaring, og føler noen ganger at jeg er pedagogisk veileder for unge nye, istedenfor pedagogisk medarbeider som noen kaller det nå. Det er et valg jeg selv har gjort å fortsette som assistent, men jeg liker ikke å bli uviktiggjort. Dette sier jeg ikke for å rakke ned på noe som helst måte på pedagogene, men vi er her og gjør en j.....god jobb vi assistenter også!

      Slett
  4. Syns du skal hilse litt fra assistenter også. de er ekte superhelter de ;)

    SvarSlett
  5. Morten du får sagt det!!! Kom tilbake til HIVE!!!! :)

    SvarSlett
  6. i like... Og i løpet av en dag/mnd så er d foreldresamtaler, gruppemøter, ledermøter, bunden tid, vi som assistenter som er mer og mer pedagog får ikke tid til å få gjort arbeidet vårt heller pga det ikke ER folk nok på jobb, for kommunene skal spare peng, og resten er opptatt.. Ol

    SvarSlett
  7. jeg jobber som assistent og ser at det er like mye brukt for oss....vi er mer sammen med barna enn de fleste pedagoger. Sånn er hverdagen i de fleste bhg regner jeg med så vi vil regnes med som en like viktig ressurs!
    I vår bhg er vi assistenter i tilegg veldig heldige og får en del kursing og mange tar kvelds kurs!!! POSITIVT

    SvarSlett
  8. Veldig bra skrevet! Tusen takk. Håper du har sendt det til en eller annen avis - dette er VIKTIG!

    SvarSlett
  9. Helt enig med innlegget her - har jobba over 30 år i barnehage, praktikant,assistent,ped.leder og styrer ..Dagens unga treng tid,et fang,samvær med andre unga ,voksne som hører på de og forstår hva de vil og mener.. vi har bruk for både assistenta og ped.ledera...
    Dagens barnehage gir lite tid til å være sammen med ungene- det er skjemaer som skal fylles ut ifht.internkontroll,kartlegging av barn,undersøkelser om det ene og det andre- haugevis av skjemaer som skal fylles ut - for å stå i en perm...mi erfaring er at det vi gjør til daglig i barnehagen fungerer fint - bare vi har tid nok - og personale nok til å se alle ungene! Både unga og personale blir stressa av alle planer og alle mål vi skal nå i løpet av dagen..

    SvarSlett
  10. Man trenger ikke å väre ped.leder for å ta godt hand om barn. Jeg gjör like viktig jobb som ped.lederne gör. Jeg er mer sammen med barnen och kan med hånden på hjertet si at jeg gjör jobben bedre en noen ped.ledere vi har på jobbet. Så at vare utdannet betyr ikke det beste.

    SvarSlett
  11. kjempe bra skrevet! Ikke alle pedagoger som bruker all ubundentiden pga dårlig bemanning/sykdom i personalet.

    SvarSlett
  12. Takk Morten, stå på :)

    SvarSlett
  13. fantastisk bra skrevet av barnehagelivet anno 2012 - få det trykket i dagspressen....

    Ped.leder, Tønsberg

    SvarSlett
  14. Fantastisk bra skrevet:-) Uansett om enn er pedagog eller assistent (jeg har vært begge deler) så er det di samme krava mi møter. Dårlig tid til planlegging,(som medfører at enn bruker laaangt over de 4 timene man har til rådighet pr uke på kveldtid) økt anntall barn pr pedagog og mål,høyt sykdomsfravær er desverre store årsaker til utbrenthet i dette yrke. Man vil så gjerne gi barna de beste opplevelsene man kan innen for de rammene som er gitt, og da må man være kreativ, gi 150 % av seg selv og ha gode lagspillere på avdelingene. styreren/daglig leder har desverre alt å si for trivselen. Det viktigste er at barna blir sett hver dag, og at vi prøver så godt man kan å gi barna gode opplevelser.
    Ped.leder, rogaland

    SvarSlett
  15. Enig me dokker assistenta at dokker e viktig!! Vi pedagoga hadde ikke klart oss uten dokker. Skulle mer enn gjerne vært 7,5 tima på jobb hver dag, og det er vel ikke en eneste gang man går uten å ha dårlig samvittighet. Men blir jeg fratatt mine fire timer, som for øvrig sjelden strekker til -spesielt i den fasen vi er i nå, hvem skal da ta seg av alt? Desverre er det slik at man må bruke tid på møter og "kontorarbeid" for at ting skal gå rundt, men man kan godt diskutere hva som er viktig og hva som er mindre viktig. F.eks er papirmøllen blitt større og større...Uansett tror jeg at sammen gjør vi en enormt viktig og god jobb! Jeg er utrolig takknemmelige for mine dyktige assistenter, som lærer meg noe og gjør meg bedre hver eneste dag! Og jeg vet at det finnes tusenvis av dem rundt om i norske barnehager. Fortjener absolutt en klapp på skuldra di også!

    SvarSlett
  16. Assistenter, fagarbeidere og førskolelærere er gjensidig avhengig av hverandre for å kunne gjøre en god jobb. I denne kronikken har vi fått innspill på hva vi sammen bør gjøre. Vår lojalitet ligger hos ungene først og fremst - og det krever at vi står fram med våre praksisfortellinger.Et godt barnehagetilbud krever at vi både får tid til barna og tid til refleksjon og planlegging.

    SvarSlett
  17. Helt fantastisk bra skrevet!! Dette må du sende UT, slik at flere får lest det!!

    SvarSlett
  18. Er enig med alle her. I tillegg til den ubunden tid som ped ledere har er de til stadig het i møter eller på kurs,(og er da borte fra avd/bhg),som det da ikke blir satt inn vikarer for. Og er det 2 førskolelærere på en avd, så er det 2 med ubunden arb tid osv(Kanskje ikke begge trenger ubunden tid, eller kanskje burde bytte på å ha ubundene tid). Så da sitter avd/bhg igjen med kjempe dyktige assistenter som gjør en kjempe jobb,(og som da kanskje bare er 2(3)igjen på avd) og mange ganger gjør en bedre jobb en ped ledere/førskolelærere. Men for all del, vi trenger noen til å "planlegg". Noe assistentene også MÅ gjøre, men de har ikke noe ubunden tid.

    SvarSlett
  19. Bra! Dette fokuset må opp og fram i verden (Norge) Førskolelærernes stemme er alt for lite synlig i barnehagedebatten. Det er DERE som opplever hverdagen og vet hvor skoen trykker.

    Stå på!

    SvarSlett
  20. Flott innlegg! Som mamma kjenner jeg igjen mye av det du beskriver. Godt at noen setter fokus på rammevilkårene for barnehagene.

    SvarSlett